С концерт съвременна музика завърши научният симпозиум на фестивала „Варненско лято“

С концерт съвременна музика завърши научният симпозиум на фестивала „Варненско лято“



С концерт съвременна музика завърши научният симпозиум, посветен на Испания, в рамките на Международния музикален фестивал „Варненско лято“. След като присъства на два концерта, първият с барокови, вторият с класически и романтични произведения, публиката успя да опознае и най-новите композитори от испанската музикална школа от XIX до XXI век.

Произведенията бяха изпълнени от Инструментален ансамбъл от Кантабрия с диригент Естебан Санс и участници Даниел Гарсия - цигулка, Изабел Лопес - обой, Лара Мансано - флейта, Кармен Сантамария - пиано, Алберто Горочатеги - чело и Андрес Пуейо - кларинет.

Публиката бе изненадана от звученето още на първите произведения в програмата. Андрес Пуейо поднесе „Детски сцени“ от Жуан Гинжуан, след което оркестърът изпълни „Rubayats” от Томас Марко. Двамата са от най-значимите композитори от втората половина на ХХ век в Испания и са повлияли развитието на новото звучене в нея. Марко прибягва до различни съвременни техники, характерни за времето след 60-те години.

Като солист Лара Мансано участва с Капричио за флейта от Роберто Жерар, който е учил при Енрике Гранадос, Фелипе Педрел и Арнолд Шьонберг. Той пише първото произведение в Испания в сериална техника, благодарение на своите познания в атоналната музика и додекафонията. Има специално отношение към Каталуния, което също се усеща в творбите.

Музикантите предложиха и произведение от Родолфо Халфтер, роден през 1900 г., част от фамилия със сериозни музикални традиции, брат му Ернесто е считан за единствения ученик на Мануел де Файя, племенникът му Кристобал също е композитор. Родолфо е принуден да прекара част от живота си в изгнание в Мексико. В творчеството му се усеща диалог с миналото на родината му.

Най-новата творба в програмата бе „Стихове по залез слънце“ на самия диригент Естебан Санс. Тя е създадена през 2022 г. по няколко фрагмента от поема, написана през 1937 г. от поета и композитор Лучано Гонзалес Сармиенто. Опитвам се да пресъздам онзи момент от деня, когато не е нито светло, нито тъмно, сподели на концерта авторът.

Естебан Санс включи публиката в изпълненията преди да прозвучи Концерт за пиано и пет инструмента от Мануел де Файя. Той обясни на зрителите, че в неговите три части са заложени вариации на популярната испанска песен от XVI век „De los alamos vengo”, която изпълни на живо по няколко начина, карайки публиката да му приглася. Той сподели, че счита познанието за песента за много важно при възприемането на творбата, която е представена за първи път през 1926 г. и се счита за едно от върховите постижения в камерната музика от първата половина на ХХ век.

Концертът завърши с произведение на Франсиско А. Барбиери - сарсуелата „Бръснарят от Лавалиес“. Композиторът има ценен принос като музиколог и благодарение на изследователската му дейност са преоткрити за публиката редица испански барокови творби, които са били потънали в забрава в Кралския дворец в Мадрид. Барбиери пише и музика за театрални постановки, като изпълнената сарсуела е сред най-популярните.

Инструменталният ансамбъл на Кантабрия е създаден през 2018 г. Младите музиканти в него са стипендианти на фондация „Бутен“ и местното правителство. В програмите си акцентират на испанската и кантабрийската музика. Диригентът е добил авторитет и със своите музикални образователни проекти.

Следващите концерти от афиша на фестивала „Варненско лято“ са посветени на барока и са в края на тази седмица. Най-напред публиката ще чуе Марио Хосен - цигулка и Пиеро Барбарески - пиано със сонати от Бах. Ще гостуват Бароков оркестър Вроцлав от Полша, Ансамбъл за старинна и съвременна музика от Португалия и Камерен оркестър от Италия.



/ХТ/

No comments:

Post a Comment